Lilo Baur
Versatile director
Swiss Grand Award for the Performing Arts / Hans Reinhart Ring 2024
Lilo Baur, geboren 1958 in Muri (AG), hat ihre Karriere als Schauspielerin und Regisseurin überwiegend im Ausland gemacht – als Schauspielerin in London und als Regisseurin in Griechenland, Spanien, Italien und Paris. Heute arbeitet sie vor allem als vielseitige Regisseurin im Sprech- und Musiktheater an grossen Häusern wie der Comédie-Française oder der Opéra Comique in Paris, inszeniert aber auch immer wieder in der Schweiz: Im Oktober 2023 wurde «Une journée particulière» nach dem gleichnamigen Film von Ettore Scola im Théâtre de Carouge uraufgeführt. Lilo Baur besuchte zunächst das Lehrerseminar in Wohlen. Nach ihrer Schauspielausbildung bei Jacques Lecoq in Paris spielte sie in Frankreich und von 1986 bis 1988 in den USA.1988 bis 2000 war sie Ensemblemitglied der 1983 in London gegründeten Theatergruppe Théâtre de Complicité. Deren Produktionen touren weltweit und werden vielfach prämiert. So wurde Lilo Baur für ihre Titelrolle in «The Three Lives of Lucie Cabrol» (1994), inszeniert vom Gründer Simon McBurney, mit dem Manchester Evening News Award for Best Actress und 1997 mit dem kanadischen Dora Award als beste Schauspielerin ausgezeichnet. Das Stück war damals auch in Zürich am Theaterhaus Gessnerallee zu sehen. In die Schweiz kommt sie als Gastdozentin an die Manufacture in Lausanne. Seit 2015 arbeitet sie zudem regelmässig in Japan. Vom französischen Kulturministerium wurde ihr 2015 der Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres und 2023 der Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres verliehen.
As an actor, Lilo Baur has appeared in The Honest Whore and The Merchant of Venice (both 1998) at the Globe Theatre in London, in Katie Mitchell’s Oresteia (2000) and as Gertrude in Peter Brooke’s interpretation of Shakespeare’s Hamlet (2002/03). She assisted Brook on Fragments by Samuel Beckett (2006) and Why? (2008), which was also shown at the Schiffbau in Zurich. She has also appeared in films such as Vollmond (1998) by Fredi Murer, Don Quixote (2000) by Peter Yates and Hell (2010) by Tim Fehlbaum, as well as making a cameo in Bridget Jones: The Edge of Reason (2004) and appearing in the BBC TV series Bleak House (2005). Since the start of the new millennium, Lilo Baur has worked mainly as a director, her many works including Grimm & Grimm (Tales) (2009) in Athens, Chekhov’s 33 Swoons (2008) in Rome and Fish Love (2008), also after Chekhov, which was co-produced by the Théâtre de Vidy in Lausanne. She also directed the operas Dido and Aeneas (2011) and Ariane and Bluebeard (2012), both in Dijon, as well as Lakmé by Léo Delibes (2013) and The Little Prince (2014) by Michaël Levinas, both at the Opéra de Lausanne. At the Opéra Comique, she has directed versions of Armida by Gluck (2022) and Lully (2024). She is currently directing mainly at the Comédie-Française, where the upcoming 2024/25 season includes Molière’s The Miser and Agatha Christie’s The Mousetrap. Lilo Baur was awarded the Beaumarchais Medal for La Tête des autres in 2013 and nominated for the Molière Award for her direction of A Flea in Her Ear (2019) by Georges Feydeau.
Lilo Baur is a long-distance traveller, a lover with a big heart. After departing her native Aargau to train in Paris, she won her first acting award in the UK. She then moved into directing, continuing her journey in France in the 2000s and earning a Molière Award nomination in 2020. She has been invited to work in several European countries and more recently Japan. Despite her peripatetic life, Lilo Baur never loses sight of her inner landscape. As the Little Prince said, “It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.” The central theme of loving sentiment runs through her creations to a striking extent. Be it Marcel Aymé, Molière or Feydeau, or more recently the opera Armida by Lully or the cinema of Ettore Scola, it is love in all its forms that Lilo Baur explores on stage and screen. From jealousy to passion, from fickle love to political blackmail, her theatre fashions these emotional intrigues into a truly European spectacle.
Georges Grbic, Jury member